torstai 13. joulukuuta 2007

23 kohtaa lapsuudestani


1.Kampa
Äiti kampasi takkujani ja se sattui niin kovasti. Minun luonnonkiharat hiukseni ovat aina takussa, kampaamisesta huolimatta.

2.Lintu
Vappuna, torilla. Lokki kakkasi isäni takille. Minä yritin lohduttaa ja totesin iloisena: ei onneksi osunut päähän.

3.Meri
Meri tuoksuu hyvälle. Muistan Korkeasaaren lautan ja vahvan meren tuoksun aurinkoisena kesäpäivänä.

4.Kitara
Olen aina halunnut oppia soittamaan kitaraa. Mutta se on niin vaikeaa. Suosikki kappaleeni yhteen vaiheeseen oli Motzartin Eine Kleine Nahctmusic kahden akustisella kitaralla.

5. Kello
Minulla oli pienenä todella soma punainen kala rannekello, tykkäsin siitä. Myöhemmin sain ison Tumman sinisen joka tikitti rannekelloksi varsin kovaan ääneen, tik tik tik.

6. Oksentaminen
Oksennustaudit olivat lapsuudessa kaikkein kurjinta. Edelleen olen todella huonona aina jos siihen sairastun.

7.Mummo
Minulla on oikeastaan ollut vain yksi mummo sillä toinen kuoli kun olin pieni. Mummoni on aika outo mummo, ei laita ruokaa ei leivo, mutta osaa neuloa todella taitavasti.

8. Kirja
Pidin kovasti satukirjoista, oli ihanaa kun äiti luki. Teininä tykkäsin salapoliisi romaaneista ja fantasiasta.

9. Pipo
Lapsena minulla oli aina käsintehtyjä neule pipoja. Olen ihan pipo friikki, tykkään!


10. Matematiikka
Kamalin aina koulussa on ehdottomasi ja aina ollut matematiikka. En tiedä miksi olen siinä niin toivoton. Tunnilla osaan asiat mielestäni ihan hyvin, mutta kokeet menevät aina huonosti. Minulla ei ole loogista päättelykykyä, pöh!

11. Metsä
Metsässä tuoksuu kesäisin hyvälle. Lapsena kävimme mustikassa, metsässä oli hauskaa vaeltaa ja kuvitella kaikenlaisia hassutuksia.

12.Ukkonen
Pelkäsin mökillä kun ukkosti, menimme veljieni kanssa piiloon ja leikimme olevamme viidakossa sadekautena. Kaikkein pelottavinta oli jos ukkosti eikä satanut. Tiesin ettei järveen saa mennä ukkosella koska saattaoi saada daähköiskun, en ymmärtänyt miten se olisi ollut mahdollista.

13.Hiukset
Minulla on aina ollut hyvin käkkärään taipuvainen luonnonkiharat hiukset. Ruskeat. Pienenä ne olivat aina pitkät kauniit ja kiharalla. Ylä-aste aikaan parin kamalan epäonnistuneen hiusten leikkuu kokeilun jälkeen olen oppinut ettei lyhyt malli sovi minulle. Nykyisin hiukset vain eivät suostu kasvamaan niin pitkiksi kuin toivoisin.

14.Veli
Minulla on kolme veljeä. Kaikki jänniä tyyppejä, pikku veljiä! Vanhempien pikku veljieni kanssa (4 ja 5v ikäeroa) leikimme puutarhassa mitä mielikuvituksellisimpia leikkejä. Pikkuisinta veljeäni sain jo hoitaa paljon, se oli ihanaa. Valokuvasin innolla uutta vauva veljeäni jolla oli jo pienestä asti hurmaavat suuret ruskeat silmät. Veljet ovat rakkaita!

15.Ikkuna
Lapsuudesta muistan että pelkäsin korkealla olevia suuria ikkunoita, pelkäsin lasin pettävän ja putoavani. Myöhemmin ihastuin ajatukseen syvistä ikkunasyvennyksistä johon olisin voinut rakentaa itselleni upean lukunurkkauksen, toivo elää edelleen.

16.Kalenteri
Minulla ei ole lapsena ollut kalentereita, vasta lukiossa tulivat aktiiviseen käyttöön. Joulukalenterit sen sijaan oli aina jouluna, yksi enkeli kalenteri ja mahdollisesti yksi suklainen herkku kalenteri.

17.Puuro
Olen lapsesta asti ollut nirso puuron suhteen. Manna puuroon liittyy kamalimpia lapsuuden puuro muistoja, en vieläkään ole oppinut siitä pitämään.

18.Nenäliina
Nessut, ja koulun kovat käsipyyhkeet jotka rikkoivat nenänalusen.

19.Kynsilakka
Olin todella pitkään sitä mieltä etten ikinä käytä mitään kynsilakkaa, koska se oli sotkuista ja rumaa. Ei tarpeellista. Viime vuonna aloitin kokeilut varpaan kynsistä. En oikein osaa vieläkään liittää kynsilakkaa itseeni.

20.Taulu
Mummolassa oli paljon isoja ja outoja tauluja. Liian taiteellisia minusta. Kotona tauluja oli vähemmän lukuun ottamatta äidin ja isän huoneen isoa tumma sävyistä taulua.

21.Auto
Muistan sen kun meillä ei ollut autoa. Aina kävellen, linkulla tai muiden kyydissä.

22.Juliste
Pikku veljien maailman valtioiden liput juliste on jäänyt mieleen. Kisasimme kuka muistaa eniten lippuja, tai kuka löytää nopimmin tietyn lipun

23.Keräily
Isäni keräsi postimerkkejä. Minä keräsin kauniita kiviä. Äiti suuttui minuun kun takkieni taskut menivät pilalle. Olin kerännyt ne aina niin täyteen kiviä. Keräsimme veljieni kanssa pullon korkkeja ja pelasimme niillä. Keräilin myös kiiltokuvia, niitä minulla oli kaksi suurta kansiota, voi ne olivat niin nättejä,...


4 kommenttia:

violet kirjoitti...

Nämä vanhat kuvat on niin kivoja. Olet oikea päivänsäde hymysi kanssa.
Mukavia muisteluita!

Liivia kirjoitti...

Hei tuo sininen molla, mistä se on peräisin? Näin kirppiksellä samanlaisen mutta punaisesta kankaasTA, oli tosi hieno, mutta niin oli hintakin.

Tiuku kirjoitti...

Violet: äitini on aina ollut sitä mieltä että sisarus parvesta juuri minulla on ollut suurin suu. Kuulemma jo aivan vauvana oli pelkkää suuta. Nykyisin olen suuri suinen vain kuvaannollisesti, toisinaan.
Liivia: Sininen molla on mummoni tädilleni tekemä. Hurjan soma, isälläni oli samanlainen mutta vihreä, näkyy aiemmassa postauksessa, on tällä hetkellä meillä lainassa. Punainen molla kuulostaa ihanalta. Miten hurjasti pyytävät siitä? Jännä että joku raaskii myydä sellaisen kirpputorilla...

mursuliina kirjoitti...

tää oli ihana juttu :) virkisti! suloisia lapsuudenkuvia.